همه آنچه که باید درباره روغن کمپرسور باد بدانید

کمپرسور یک دستگاه مکانیکی است که کار اصلی آن کاهش حجم هوا می باشد , به عمین جهت به کمپرسور دستگاه متراکم کننده یا یا فشرده کننده هوا نیز گفته می شود . امروزه در صنعت جایگاه و نقش هوای فشرده بر هیچ صنعتگر و محققی پوشیده نیست . در واقع می توان گفت که کمپرسور , قلب تپنده و مهم ترین عضو سیستم یا چرخه هوای فشرده می باشد . با توجه به نقش و اهمیت بسیار بالای کمپرسور در تولیدات صنعتی , شیوه نگهداری و حتی تامین کمپرسور در افزایش راندمان و کارایی دستگاه های مکانیکی نقش بسزایی دارد .
در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما همراهان گرامی را با انواع کمپرسورها , و نقش روغن کمپرسورباد در کارایی بهتروبه سایر پرسش های شما عزیزان پاسخ گو باشیم . با تیم روانکار ماهان همراه باشید تا جواب هر آنچه می خواهید در مورد کمپرسورها و ویژه گی روغن های مورد استفاده در آنها را شناخته و درست عمل نمایید .
کمپرسور باد چیست ؟
می توان گفت کمپرسور باد از دستگاه های بسیار کاربردی و مفید در صنعت به شمار می رود , و صنعت را دچار تحولی عظیم کرده است , به طور ساده می توان گفت که کمپرسور باد دستگاهی است که هوا را مکش می دهد و آن را با فشار بسیار بالا تحویل می دهد . این هوای فشرده در صنعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . کمپرسور باد در انواع مختلف روانه بازار مصرف شده است ؛ که یک نوع آن کمپرسور دینامیک می باشد که دارای دو شکل حالت گریز از مرکز و محوری می باشد . و نوع دیگری از کمپرسورها با قابلیت جابه جایی مثبت تولید می شود که این نوع کمپرسور به دو نوع دورانی و پیستونی تولید و عرضه می شود , حال کمپرسورهای دورانی به شکل های , اسکرو , حلقه مایع , اسکرال دنده ای روتاری طبقه بندی می شود , چنانچه کمپرسورهای پیستونی به انواع دیافراگمی , یک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم بندی می شود.
روغن کمپرسور در چه نوع کمپرسوری مورد استفاده قرار می گیرد ؟
از انواع کمپرسورهای موجود تنها تعداد محدودی از آنها نیاز به روغن دارند , از جمله این کمپرسورها می توان به مدل های پیستونی یا به زبان ساده تر همان رفت و برگشتی , مدل مارپیچی یا همان اسکرو , تیغه ای , روتاری و یخچالی اشاره کرد .
آیا روغن خودرو می تواند جایگزین مناسبی به جای روغن کمپرسور باد باشد ؟
بنابر دلایلی به هیچ عنوان نمی توان روغن خودرو را برای کمپرسور باد به جای روغن کمپرسور مصرف کرد , از جمله این دلایل ؛ تفاوت در میزان روانکاوی یا ویسکوتیزه روغن , تفاوت در رطوبت موجود در روغن و حتی تفاوت در ترکیبات روغن می توان اشاره کرد . توجه داشته باشید در صورتی که برای کمپرسور روغن مناسب مورد استفاده قرار نگیرد , باید منتظر خرابی های قسمت هایی از کمپرسور و افت راندمان و حتی از کار افتادن کلی کمپرسور باشید .
روغن چه نقشی در کمپرسور باد دارد؟
از جمله وظایفی که روغن کمپرسور دارد می توان به ؛جلوگیری از ساییدگی و به تاخیر انداختن روند ساییدگی , حفظ دمای مطلوب داخل کمپرسور , ایجاد روانکاوی بسیار مطلوب برای اجزای داخلی سیستم و نقش مبدل خنک کننده در کمپرسور اشاره کرد .
روغن کمپرسور هوا چه زمانی نیاز به تعویض دارد ؟
برای دانستن این مطلب بهتر است به دفترچه کاربری آن مراجعه کنید . ولی اگر استفاده کمی از دستگاه کمپرسور باد دارید باید بر طبق نظر کارشناسانه به ازای هر 500 ساعت کارکرد اقدام به تعویض روغن نمایید . برای افزایش طول عمر ذستگاه بهتر است دفعات تعویض روغن را افزایش دهید .
چگونه روغن کمپرسور را تعویض نماییم؟
برای تعویض بهتر روغن دستگاه کمپرسور را حداقل نیم ساعت روشن نگه دارید تا روغن داخل آن گرم شده و روانکاوی بهتری پیدا کند .
برای آشنایی با نحوه ورود و خروج روغن در انواع کمچرسور به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید .
در اغلب کمپرسورهای باد , باید پیچ تخلیه روغن به درستی باز شود و روغن تخلیه شود و هوا جای روغن را پر نماید , بعد از تخلیه کامل روغن از بستن پیچ اطمینان حاصل کنید . و بعد اقدام به ریختن روغن مناسب کمپرسور نمایید , برای اطمینان از کافی بودن روغن به نمایشگر روغن نگاه کنید . و ذر آخر درپوش مخزن را محکم ببندید و دستگاه را راه اندازی نماییدتا از نشت روغن اطمینان حاصل نمایید .
سخن پایانی اینکه برای خرید روغن کمچرسور باد می توانید با مشاوران و کارشناسان شرکت روانکار ماهان تماس حاصل نمایید و با مشاوره ای که به شما ارائه می دهند می توانید روغن کمپرسور خود را با بالاترین کیفیت خریداری نمایید .