آیا رنگ گریس تاثیری در روانکار دارد ؟

آیا رنگ گریس تاثیری در روانکار دارد ؟ استفاده از گریس به منظور روان کاری از سابقه ی طولانی برخوردار می باشد که بنا به شواهد موجود در دوران مصر باستان و حتی پیشتر از آن زمان نیز مورد استفاده در روان کاری قرار می گرفت . پیشرفت ها و تحولات بزرگی که درباره ی انواع مختلف گریس , تا قرن نوزدهم که تا پیش از کشف نفت خام بود با دقت کافی مورد ثبت قرار نمی گرفت . گریس های روان کاری را بر مبنای زبری , نرمی و غیره …., در فضای ارزیابی و مورد آزمایش قرار می دادند .

تغییر رنگ گریس

در این دو قرن اخیر و علی الخصوص در این چند ده سال در زمینه ی توسعه و تحول عظیم انواع مختلف گریس ها از جمله گریس های پایه ی لیتیوم و یا گریس های لیتیوم کمیلکس – گریس آلومینیوم کمپلکس – گریس کلسیم سولفات – گریس باریم کمپلیکس – گریس پلی اوره و بسیاری از گریس های دیگر در این سالهای اخیر رشد و پیشرفت روز افزونی داشته است که واقعا قابل چشمگیر و ستودنی می باشند . جالب است که بدانید گریس های روان کاری امروزه هم در مبنای زبری و نرمی و یا بوی خود مورد قضاوت قرار دارد . با این حال تاثیر این عوامل بر سرویس دهی و کیفیت گریس ها تاثیر چندانی ندارد .

هر چند که عواملی که بر کاربرد گریس ها تاثیر فراوانی دارد اغلب نادیده گرفته می شوند . عواملی همچون قوام و دوام مکانیکی – توان تحمل فشار – مقاومت در برابر آب – پایداری در برابر اکسیداسیون و همچنین ماندگاری و مقاومت آتن در دماهای بالا و بیشتر که چنانکه گفته شد بر عملکرد مثبت گریس ها تاثیر منفی دارد , دیده نمی شود .

تاثیر رنگ بر عملکرد گریس های روان کاری

امروزه در بازار انواع مختلفی از گریس های رنگی وارد بازار شده اند که به راحتی قابل دسترسی می باشند . این گریس ها که در بازار در دسترس می باشند عبارتند از ” گریس های سفید – سیاه – آبی – سبز- بنفش – قرمز – شفاف – زرد و طلایی و گریس های غیره ….., در کل نظرات و تصورات مختلفی در مورد رنگ گریس های وجود دارد . اگر قصد داشته باشیم در باره ی رنگ گریس ها به طور خاص بحث کنیم , گریس سفید رنگ نتن می دهد که این رنگ گریس در ماشین آلات صنایع غذایی قابل استفاده می باد . این در حالی است که گریس های سیاه رنگ , گریس های مولی و یا گرافیتی می باشند که به منظور استفاده در شرایط کاری دشوار مورد استفاده قرار می گیرند .

گریس هایی که به رنگ قرمز هستند نشان دهنده ی این نکته می باشند که این گریس ها برای استفاده در مکان های با دماهای بالا مناسب می باشند . همچنین برای دماهای پایین نسبت به تناسب گریس ها , گریس آبی رنگ و برای سازگاری گری.س با محیط زیست از رنگ سبز استفاده می کنند . با این حال هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد .در باره ی تاثیر رنگ بر روی خصوصیت ها ی گریس ها نتایج جالبی به دست آمده است .

سفید کننده های گریس های صنعتی

امروزه سفید کننده های دی اکسید تیتانیوم (Tio2) و اکسید روی ( Zno) از رایج ترین سفید کننده هایی که به منظور سفید کرددن رنگ گریس های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد , به شمار می آید . معمولا این گریس ها به شکل پودرهای جامد به کار برده می شود در گریس های روان کاری , میزان این ترکیبات از نیم الی 10 درصد و حتی بیتر می تواند در حال تغییر یابد . البته این متغییر بودن بودن میزان بستگی زیادی به نوع سایز و اندازه ی مواد اولیه که در ترکیب پایه ی گریس مورد استفاده قرار می گیرد دارد .

اخیرا با تحقیقاتی که صورت گرفته است , در گریس های پایه ی لیتیوم – لیتیوم کمپلکس و کلسیم سولفونات , درصد های متفاوتی از دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی , را مورد استفاده قرار می دهند . که این سفید کننده ها تاثیر زیادی را بر روی بعضی از ویژگی های گریس , همچون نقطه ی ریزش – قدرت نفوذ – پایداری مکانیکی – خصوصیات ضد فرسایشی – میزان جداسازی روغن و سفت شدن در انبار مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است .

نتایج این تحقیقات و پژوهش در جدول شماره 1 نشان داده شده است . این جدول ثابت می کند که بر روی نقطه ی ریزش , افزایش دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی , تاثیر زیادی را ندارد . با این حال می توان افزایش قدرت نفوذ آن را با مقدار 5 درصد مشاهده کرد . از نظر پایداری مکانیکی که به حالت آزمایشی قدرت نفوذ بعد از 10000 بار ترزیق دوگانه صورت گرفته , زمانی که به سفیدکننده ها به مقدار بیش از 2 درصد اضافه شدند , در قیاس با میزان تغییر پس از 10000 بار ترزیق دوگانه , میزان متغییر بودن قدرت نفوذ آن پس از 60 بار ترزیق دوگانه بیشتر بوده است .

تابش آفتاب , گرما و آب

یکی از مواردی که در نگهداری گریس به طور معمول مهم می باشد , محیطی که در آن گریس نگهداری می شود می باشد . مثلا قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب – گرما و آب به مقتضای کاربردی که دارد , نگهداری گریس در ظروفی که در شرایط خوب و ایده آلی نگهداری نشده باشند .

زمانی که گریس در برابر تابش مستقیم نور قرار گرفته باشد , گریس مورد نظر تدریجا رنگ خود را از دست داده و بی رنگ می شود و جذابیت اولیه ی خود را که در موقع تولید و یا بسته بندی داشته است از بین می رود , آب نیز یکی از عواملی است که می تواند بر روی رنگ گریس تاثیر منفی داشته باشد . برای نمونه می توان بر گریسی اشاره داشت که به مدت 24 ساعت بر روی آب شناور بوده است , این گریس علاوه بر اینکه حل نخواهد شد , بلکه رنگ آن نیز از قرمز به رنگ نارتجیی تغییر خواهد داشت رنگ گریس در عملکرد کلی آن تاثیر جزیی دارد ..