علت کاربردی تر بودن برخی از گریس ها

علت کاربردی تر بودن برخی از گریس ها , روانکار ماهان چرا گریس هایی که حاوی صابون کمپلکس آلومینیوم در صنعت به اندازه ی گریس های که حاوی صابون لیتیوم و یا صابون کمپلکس لیتیوم دارا می باشند از محبوبیت خاصی برخوردار نمی باشند؟

نخست باید گفت که دلیل اصلی جواب این سوال هزینه می باشد . گریس هایی که حاوی صابون کمپلکس آلومینیوم می باشند از بسیاری از جهات همچون گریس هایی که حاوی صابون لیتیوم می باشند عملکرد دارند . این در حالی است که گریس هایی حاوی صابون کمپلکس در برخی موارد نسبت به گریس های حاوی صابون لیتیوم برتری هایی هم مشاهده می شود . با این حال تولید گریس های حاوی صابون کمپلکس آلومینیوم هزینه ی بیشتری می خواهد . همچنین برای تولید این گریس ها تولید کننده به زمان بیشتری نیاز ذارد . در نهایت تولید کننده با توجه به تولید گریس حاوی صابون کمپلکس لیتیوم ؛ محصول کمتری را در زمان مشابه تولید می کند .
فراموش نکنید که که گریس متشکل از یک روغن پایه – یک ماده ی غلیظ کننده و همچنین افزونه ها می باشد . معمولا مقدار این ترکیبات , روغن پایه 70 الی 90 درصد – ماده ی غلیظظ کننده 3 الی 30 درصد – و افزودنی ها 10 درصد می باشد . ناگفته نماند که نوع کاربردی که گریس برای آن طراحی شده است ,, بستگی زیادی به این مقادیر دارد .

علت کاربردی تر بودن برخی از گریس ها

علت کاربردی تر بودن برخی از گریس ها

علت کاربردی تر بودن برخی از گریس ها

در طول این واکنش شیمیایی یک ماده ی غلیظ کننده ای در درون روغن پایه ی شکل می گیرد . سپس از ایتن ترکیب محصولات جانبی جدا شده و با آن افزونه ها و روغن های بیشتری را در آن مخلوط می کنند . درنهایت محصولی که از این ترکیب بدست می آید یکدست و همگن می کند . هرچقدر از ماده ی غلیظ کننده مقدار بیشتری اضافه گردد , محصول بدست آمده غلیظ تر خواهد بود که گاها به این غلیظ کننده ها ( صابون ) گفته می شود .

گریس صنعتی کلوبر

غلیظ کننده ها می توانند صابون های فلزی پیچیده – صابون های فلزی ساده و یا غلیظ کننده های غیر صابونی می باشند تفاوتی که مابین صابون های فلزی ساده و صابون های فلزی پیچیده وجود دارد شیمیایی بوده و منشاء این تفاوت به استفاده کردن از اسیدهای چرب و یا زنجیره ی بلند و یا کوتاه در تولید گریس نشات می گیرد .
غلیظ کننده ها دارای انواع مختلفی می باشند با این حال برخی از آنها از کاربرد بیشتری برخوردار بوده و در بین مصرف کننده ها از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشند .
برخی از پر کاربردترین غلیظ کننده ها “: صابون کمپلکس لیتیوم – صابون کمپلکس آلومینیوم – صابون کمپلکس کلسیم و Pllyurea می باشند .

اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت گریس

همانگونه که در جدول زیر هم مشاهده می کنید بیشتر خواص لیتیوم و. آلومینیوم کاملا قابل قیاس و شبیه هم می باشد . گریس هایی که حاوی صابون کمپلکس آلومینیوم می باشند در برابر شستشو با آب , مقاومت بهتر و مناسب تری از خود نشان می دهد و همچنین پایداری خاصی در مقابل با اکسیده شدن دارد . با این حال این موارد مطلق نبوده و بستگی زیادی به کیفیت مواد اولیه که تولید کننده در تولید آن استفاده کرده و فرمول تولید آن دارد .

کارآیی و یا پایداری برشی , یکی از نقطه ضعف هایی است که گریس هایی که حاوی صابون کمپلکس نسبت به دیگر گریس های حاوی صابون کمپلکس لیتیوم دارد می باشد . توان دوام آوردن آن در مقابل کار مداوم که در ساختار غلظت آن حداقل تغییرات رخ داده باشد را پایداری برشی گریس می نامند . یعنی که گریس هایی که دارای صابون کمپلکس آلومینیوم می باشند , غلظت و استحکام خود را زود از دست داده و خیلی زود فرسوده تر می شوند .